Valéry (33) bezoekt Nepalese basisschool: ‘Iedere dag yoga’
Freelance redacteur Valéry (33) bracht onlangs een bezoek aan Nepal en natuurlijk mocht een uitstapje naar een lokale school niet ontbreken. Na een flinke hike bereikte ze de Shree Shila Devi School in Dhoksan, een dorpje in Shankarapur. Daar had ze de kans om kennis te maken met enkele leraren en leerlingen.
“Hoewel het volgens Google Maps een uurtje rijden is van Kathmandu naar Dhoksan, is het in de praktijk niet zo gemakkelijk te bereiken. Na een flinke hike, waarbij ik samen met mijn gidsen de bergen in trek, kom ik aan in een klein dorpje. Eigenlijk kun je het nauwelijks een dorp noemen; ik zie enkel een paar huisjes, een slapende berggeit en lokale bewoners die hard aan het werk zijn op het land.
Shree Shila Devi School in Nepal
Aan de rand van het dorp staat de Shree Shila Devi School, die meteen opvalt door de bijzondere architectuur. Mijn gids vertelt dat de school is gebouwd door Supertecture, een Duitse non-profitorganisatie. Deze organisatie bedenkt en realiseert bouwprojecten over de hele wereld, samen met studenten uit de architectuur en techniek. De school bestaat uit vier aparte gebouwen, die elk een eigen ontwerp hebben. Elk gebouw is ontworpen en gebouwd door een Duitse architectuurstudent.
Bijzondere architectuur
Op het moment dat ik bij de school aan kom, wordt één ding meteen duidelijk: dit is geen ‘gewone school’. Ik zie allemaal bijzondere gebouwen, elk met een uniek ontwerp.
Het gebouw dat meteen mijn aandacht trekt, is het ‘raamhuis’, dat als bibliotheek wordt gebruikt. Het heeft niet alleen honderden boeken, maar ook een grote glijbaan. Voor dit gebouw zijn maar liefst 700 aardbevingsbestendige ramen gebruikt voor de gevels en het dak.
Naast de bibliotheek staat het rotshuis, dat is opgebouwd uit lokale stenen, met ronde ramen en een dak van rotsen. De ‘vloer’ van de tweede verdieping is een strak gespannen net waar de kinderen op kunnen zitten of liggen.
Het derde gebouw is het aarde-huis, dat bestaat uit vijf lagen samengeperste aarde, met materialen zoals cement, stro, dennennaalden en koeienmest. Het dak is gemaakt van bamboe, bedekt met rijststro.
Tot slot is er het bakstenen huis, dat is gebouwd met meer dan 14.000 gedoneerde bakstenen. De muren zijn versterkt met een traditionele Nepalese techniek met salhout.
Een plek om je vrij te voelen
Op het moment dat ik het terrein op loop, is de lunchpauze net begonnen. Buiten rennen de kinderen rond, maar er zijn ook veel scholieren die in de gebouwen blijven hangen. Ik loop meteen het eerste gebouw binnen: de bibliotheek.
Hoewel het pauze is, zit een groepje meisjes met leesboekjes bij elkaar. Ze dragen hetzelfde uniform en hebben mooie vlechten in hun haren. Wanneer ik ze complimenteer met hun kapsels, vertellen ze dat een van de leraressen elke dag hun haren vlecht. De bibliotheek is hun favoriete plek: ‘We vinden vooral de glijbaan het leukst,’ zeggen ze verlegen.
Gevaarlijke aardbevingen
Als de leraren klaar zijn met hun lunch, krijg ik de kans om met een van hen te praten. ‘De kinderen hebben het naar hun zin en zijn blij met deze omgeving. De gebouwen stralen iets speels uit, en dat is precies wat een school moet zijn: een plek om te spelen en je vrij te voelen.’
Dat vrije gevoel is echter niet altijd zo vanzelfsprekend geweest. Tijdens de zware aardbeving in 2015 zijn ongeveer vier duizend scholen in Nepal verwoest. De Shree Shila Devi School overleefde de ramp relatief goed en bood gedurende vier maanden lang onderdak aan allerlei families als noodopvang.
Dat veiligheid een grote rol speelt binnen de school wordt ook duidelijk wanneer ik met een andere leerkracht praat. ‘De kinderen voelen zich hier veilig: zowel fysiek als mentaal. Ze hoeven zich geen zorgen te maken, wat ze helpt om zich te concentreren op hun werk en lekker te spelen.’
Yoga als vast onderdeel van het lesprogramma
Om de rust op de school te bewaren en aandacht te geven aan de boeddhistische achtergrond van de studenten, wordt er iedere dag yoga beoefend in de tuin van de school. ‘Het brengt rust en balans en het zet de toon voor de rest van de dag’, legt een andere leerkracht uit.
Ben jij geïnspireerd door de Boeddhistische gebruiken en kunnen jouw kinderen ook wel een lesje meditatie gebruiken? In dit artikel geven we tips hoe jij samen met je kind mediteren.
De gezinsuitgaven van Sandya: ‘Dit weekend gaf ik 580 euro uit’