Beelddenken kan de reden zijn waarom je kind moeite heeft op school
Heeft je kind na de kleutergroepen ineens moeite op school met spellen, lezen of rekenen? Misschien is er sprake van beelddenken. Wat houdt beelddenken in? Wat is het verschil met taaldenken? Hoe kun je hier rekening mee houden als ouder of leerkracht?
In principe zijn er twee manieren van denken. De ene persoon is meer verbaal, maar een ander meer visueel ingesteld.
Beelddenken
Wanneer we worden geboren, denkt iedereen volledig in beelden. Baby’s kennen nog geen woorden en zinnen. Later in de ontwikkeling wanneer de taalontwikkeling op gang komt, gaan sommige kinderen over naar het taaldenken.
Zo leren kinderen in het huidige schoolsysteem dat het woord ”appel” niet alleen de appel is die je in gedachten voor je ziet, maar dat het ook bestaat uit losse letters in een bepaalde volgorde. Kinderen die een voorkeur hebben ontwikkeld voor taaldenken, hebben hier weinig moeite mee. Ook zijn er kinderen die een voorkeur blijven houden voor het beelddenken. Zij krijgen vaak wel problemen op school met spellen, lezen en rekenen. Deze problemen lijken vaak onverwachts te komen, omdat ze in de kleutergroepen het heel goed lijkten te doen op school.
Het denken in taal of juist in beelden ontwikkeld zich vanaf ongeveer vier jaar. Kinderen ontwikkelen dan een bepaalde voorkeur. Rond het tiende jaar is dit proces helemaal voltooid. Dit betekent dat beelddenkenden kinderen ook beelddenkende volwassenen worden. Overigens is het niet zo dat beelddenkers alleen maar in beelden denken. Er zal ook altijd een deel in taal zijn.
Manier van leren
Het denken in beelden is een manier van leren. Wanneer kinderen denken in beelden, moeten ze eerst beelden omzetten in taal. Dit kost veel meer tijd en energie. Hierdoor hebben ze een laag werktempo. Dit kan dus een reden zijn waarom je zoon of dochter moeite heeft op school. Echter wordt er vaak eerst lange tijd gedacht dat deze beelddenkende kinderen last hebben van bijvoorbeeld dyslexie.
Omdat beelddenkende mensen niet minder intelligent zijn, maar gewoon een andere manier van leren hebben, kun je hier ook rekening mee houden als ouder of leerkracht. Beelddenkers leren anders. Het huidige onderwijssysteem houdt weinig rekening met beelddenken. Het is belangrijk om lesstof visueel te maken, zodat het deze groep kinderen minder tijd en energie kost om mee te doen en bij te blijven. Verder helpt het om deze kinderen meer directe uitleg te geven in kleine groepjes.