ADHD: testen of niet?
Ik begrijp goed dat je schrikt wanneer de school uitspreekt waar je al bang voor was: je zoon heeft misschien ADHD. Er wordt zelfs aangedrongen op het laten testen van je kind. Dit ‘stempel’, zoals je het zelf noemt, is niet iets wat je voor je kind wilt. Je bent bang voor de vooroordelen, voor de problemen die dit met zich mee kan brengen. Voordat je beslist om je kind te laten testen, is het heel verstandig om de voor- en nadelen af te wegen en te kijken naar alternatieven. Ook wat betreft eventuele medicatie.
Een aantal zaken om over na te denken
- De school mag nooit een onderzoek afdwingen. De keuze hiervoor ligt bij jou en niet bij de school. Het feit dat de school aandringt op een onderzoek geeft wel aan dat de problemen te groot zijn geworden. Een goede reden om hulp te zoeken en onderzoek kan deuren naar hulp en begrip openen.
- Het laten testen van je kind kan veel voordelen opleveren voor jouw zoon: er zal meer begrip voor hem zijn, hij krijgt wellicht meer specifieke hulp op school. Ook klasgenoten kunnen uitgelegd krijgen waarom hij soms zo ongeconcentreerd en druk is, waardoor er meer begrip en tolerantie zal zijn. Voor jou en je kind is het prettig om te weten waarom hij het soms zo moeilijk heeft. Een specialist kan vervolgens medicatie voorstellen die kan helpen met rust en concentratie.
- Ben je bang voor vooroordelen? Besef dan dat jij zelf in de hand hebt wie er precies op de hoogte mogen zijn van de diagnose.
- Het laten testen van je kind kan ook nadelen hebben. Je zoon krijgt wellicht de diagnose en zal deze de rest van zijn leven met zich meedragen: op de basisschool maar ook daarna. Bij de aanmelding op het voortgezet onderwijs, bij zijn vervolgstudie, bij het vinden van een partner; de diagnose blijft je leven lang bij je. Een diagnose stellen is alleen zinvol wanneer school en hulpverleners vervolgens bereid zijn om hulp te bieden. Ga daarover een serieus gesprek aan op school; wanneer je zoon de diagnose krijgt, wat zijn de plannen en waartoe is de school bereid wat betreft hulp en aanpassingen?
- Zo’n 140.000 kinderen krijgen jaarlijks Methylfenidaat (Ritalin) voorgeschreven. Methylfenidaat is een medicijn en heeft dus ook nadelen. Bijwerkingen zoals verminderde eetlust, slaapproblemen, hoofd- en buikpijn komen regelmatig voor. Het versterkt terugkomen van de symptomen nadat het pilletje is uitgewerkt komt ook voor. De langetermijneffecten van dit medicijn zijn nog niet voldoende onderzocht en het medicijn zou tot depressie kunnen leiden.
- Het voordeel van een medicijn is dat het je kind enorm zou kunnen helpen. Het kan zijn schoolcarrière een heel stuk prettiger en effectiever laten verlopen. Ook voor de omgeving van het kind kan het een verademing zijn, waardoor het kind meer positieve reacties ontvangt.
- Medicatie zal zonder diagnose niet voorgeschreven worden.
Ik raad je aan om je heel goed te verdiepen in ADHD. Veel informatie vind je op: www.steunpuntadhd.nl of hier op deze website.
Verdiep je ook eens in alternatieven voor onderzoek en medicatie. J/M zocht uit wat eventuele alternatieven voor Ritalin kunnen zijn.
Hiernaast is het verstandig om met je huisarts je zorgen te bespreken!
Gevoelig kind
Je schrijft dat je zoon een lieve gevoelige jongen is. De oorzaken van druk en ongeconcentreerd gedrag kunnen een verzameling van factoren zijn die een gevoelig kind beïnvloeden. Ga op zoek naar deze factoren. Gevoelige kinderen zijn extra gebaat bij rust en regelmaat. Niet te veel geluidsprikkels zoals een tv of radio die alsmaar aan staat. Voldoende slaap en geen tv of computerspelletjes op de slaapkamer. Duidelijkheid in de vorm van weten hoe de dag eruit gaat zien met vaste momenten op een dag die steeds terugkomen (bijvoorbeeld ritueel bij opstaan, het naar school gaan, lunch en naar bed gaan.)
Alle kinderen willen graag dat dingen goed gaan in hun leven. Praat regelmatig met je zoon over wat hij denkt dat kan helpen. Neem hem serieus.
Tips voor op school
Kinderen met onrust, concentratieproblemen of ad(h)d zijn op school gebaat bij:
- Duidelijke dagplanning, visueel gemaakt op het bord of op papier.
- Taakverkleining
- Indien mogelijk thuis lunchen. Even de school uit, even de groep uit: een moment op de dag waarop je kind even kan ontsnappen aan alle geluiden, prikkels die een groep kinderen met zich meebrengt.
- Extra beweging. Bewegingsspelletjes tussendoor zijn voor alle jonge kinderen onmisbaar.
- Nooit een speelkwartier of pauze overslaan.
- Nooit een gymles overslaan.
- Een extra rondje lopen door de school of een sprintje over het schoolplein kan deze kinderen veel lucht geven. Het zit ‘m ook in de kleine dingen waarmee begrip getoond wordt; aan de wil van de leerkracht om aan de extra behoefte aan beweging tegemoet te komen.